ניכור הורי מצד האב או האם

ניכור הורי

הליך הגירושין כרוך לא פעם בלוחמה הדדית בין בני הזוג שלעיתים אינם נרתעים משימוש בילדיהם ככלי ניגוח לגיטימי במסגרת המאבק ביניהם. הרצון העז להביס את בן הזוג או בת הזוג ולהכאיב לו.ה או לנקום גובר על טובת הילדים שראוי שתהיה בעדיפות ראשונה.

מהו ניכור הורי מצד האב או האם ?

ניכור הורי צד האב או האם הוא אחת התוצאות השליליות והכואבות ביותר והמוגדרות כמצב של ניתוק קשר עם הורה אחד כתוצאה של הסתה ושליטה פסיכולוגית מצד ההורה השני. זהו אמצעי שהורה משתמש בו כדי להגביר את התלות של הילדים בהורה שגורם לניכור, כדי למדר את הילד מההורה האחר ולצייר את ההורה האחר כנוטש, מסוכן, מאיים ומפחיד שעדיף שלא ישמר קשר אתו.

מדובר על השחרת תדמיתו של ההורה המנוכר, יש מקרים בהם ההורה המסית את הילדים מאמין, או משכנע את עצמו, שהמניע הוא להגן על הילדים מהורים בעלי השפעה שלילית על הילדים. במצב של ניכור הורי מצד האב או האם נוצר נתק בין ההורה לילד שמסרב להיפגש או אף לשוחח עם ההורה שנתפס בעיניו כדמות שלילית שיש להתרחק ממנה בכל דרך ובכל מחיר.

האם ניתן לטפל בתופעה של ניכור הורי מצד האב או האם ?

הטיפול בתופעת הניכור ההורי חייב להיעשות ללא דיחוי משום שעם חלוף הזמן, ללא טיפול בבעיה או המתנה ארוכה לקבלת טיפול, מצב זה של ניכור הורי צד האב או האם עלול להנציח את עצמו לעיתים עד שהמצב הופך לבלתי הפיך. למרבה הצער, כידוע, מערכת המשפט אינה מהירה ולוקח זמן רב עד שהדיונים בתיק מבשילים לידי החלטה, לכאן או לכאן, מה שמביא לכך שמצב הניכור מתבסס אצל הילד או הילדה והתערבות מאוחרת עלולה להתגלות כחסרת תועלת.

כאשר ניכור הורי מצד האב או האם מתבסס הילדים גדלים ללא אחד מההורים שלהם וזה מצב לא טבעי ועלול לגרום לנזקים אשר יימשכו עד לגיל מבוגר יותר. תחושות אצל הילדים שההורה המנוכר לא אוהב, זונח וזו הרגשה נוראית לגדול איתה, שלא לדבר על ההשפעות הנפשיות ארוכות הטווח.

מה ניתן לעשות כאשר קיים ניכור הורי מצד האב או האם ?

על מנת לפתור את הבעיה קם פרויקט חדש המכונה "חידוש קשר" המפנה תיק של ניכור הורי לשופט שאמור לזמן את הצדדים תוך שבועיים לדיון דחוף. אם הוחלט שאכן מדובר במקרה של ניכור הורי מצד האב או האם, ההורים יופנו למטפל מתוך רשימה הקיימת בבית המשפט לענייני משפחה. השופט אמור לקבל את המלצותיו של המטפל ותוך קיצור זמנים של התיק – בית המשפט ינקוט בצעדים שבסמכותו לנקוט כדי שהקשר בין הילד להורה המנוכר יחודש ללא דיחוי.

לאור הצלחת הפרויקט בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב מתכננים את יישום השיטה בכל הארץ. הכלים המשפטיים העומדים לרשות מערכת המשפט מוגבלים ועוסקים בעיקר בנושאים כגון כיצד לחלק את זמני השהות בין ההורים ? האם לקבל את בקשת ההורה המנוכר ולהורות על צמצום המרחב ההורי של ההורה השני ? האם יש מקום לפצות בדיעבד את ההורה המנוכר על הפגיעה שנגרמה לקשר שלו עם ילדיו ?

מאחר וכידוע אין ערובה לכך שההורה המנכר יקיים את החלטות בית המשפט כנדרש, קיימת אפשרות בידי בית המשפט לענייני משפחה להטיל סנקציות על ההורה שמוכח שהוא זה שגרם לניכור בין הילדים להורה המנוכר. מדובר על הטלת קנסות כבדי משקל וכן אפשרות לביטול חלקי או מלא של דמי המזונות אם כי לא בנקל יוחלט על כך.

עילת ניכור הורי מצד האב או האם מהווה עילה מוצדקת ובסיס שפטי טוב לבקשת הורה מנוכר להפחתת דמי המזונות ולהגשת בקשה לשינוי ברמת דמי המזונות למרות שהם נקבעו בפסק דין חלוט.

בטיעוני הבקשה להפחתת או הפסקת תשלום דמי המזונות על רקע ניכור הורי יש לעמוד במספר תנאים מצטברים אשר נקבעו בפסיקה.

יש לעשות אבחנה בין ניכור הורי מצד האב או האם לבין מצב בו אחד ההורים מיוזמתו.ה אינו.ה רוצה לפגוש את הילדים, במקרה כזה תהיה עילה להגדלת דמי המזונות המשולמים עבור הילדים להורה אשר מחזיק.ה בילדים ומגדל.ת אותם לבד.

משרדי עורכי דין בפתח תקווה חביבי קובץ' כאן לשירותם, נשמח לעזור בכל שאלה.

לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת

דילוג לתוכן