חובת הפקדת פנסיה לעובדים

פנסיה לעובדים

מתי חלה חובת ההפקדה על ידי המעסיק?

משרד עורכי דין בפתח תקווה הוא המקום הנכון לבדיקת זכויות עובדים ודרישתם מן המעסיק למשל הפקדות לפנסיה. על פי החוק בעניין פנסיית החובה, המעסיק צריך להפקיד לפנסיית חובה עבור עובד רק לאחר 6 חודשי עבודה, אם לא הגיע עם קופה ורצף הפקדות, או אחרי 3 חודשים של עבודה אם הגיע עם רצף פנסיוני וההפקדה תהיה רטרואקטיבית מיום עבודתו הראשון של העובד.

מאחר שבסוגיה זו חלוקים ציבור העובדים וציבור המעסיקים רצוי לבחור משרד עורכי דין בפתח תקווה שמתמחה בתחום הפנסיוני וידע איך לעזור לעובד או לעובדת לקבל את המגיע להם על פי החוק או הפסיקה. המשרד שלנו הוא משרד עורכי דין בפתח תקווה ואנו עוסקים בתחום דיני העבודה שנים רבות.

בעניין חובת ההפקדה לפנסיה אין החלטה שיפוטית אחת לגבי עובדים שלא השלימו 3 חודשי עבודה והיתה להם קופת פנסיה פעילה ורצף הפקדות פנסיוניות. היו מספר החלטות ששללו הפקדת פנסיה לעובדים שלא השלימו שלושה חודשי עבודה ולאחר מכן המגמה השתנתה בפסק דין שניתן בפברואר 2019. 

פסקי דין שתמכו בכך שאין חובה על מעסיק להפקיד לפנסיה לפני תום שלושה חודשי עבודה

משרד עורכי דין בפתח תקווה בדק ומצא פסקי דין שנתקבלו בבית הדין האזורי לעבודה, האחד פס"ד ויקטור חיימוב 51394-05-13 והשני פס"ד אריה פומרנץ 52297-04-13.  בפסקי דין אלו בית הדין החליט שלא קמה החובה על המעסיק לשלם פנסיה לעובד שלא השלים שלושה חודשי עבודה.

פסק דין שתמך בחובה של המעסיק להפקיד לעובדים לפני שהשלימו שלושה חודשי עבודה

פסק הדין התומך בגישה לפיה על המעסיק להפקיד לפנסיה גם אם לא עבד שלושה חודשים מלאים התקבל אחרי פסקי הדין אשר לא תמכו בגישה זו. משרד עורכי דין בפתח תקווה מצא את פסק הדין שהתקבל ביום 4/2/2019, התובע הוא אורן באום 1881-03-18 ולפי האמור בפסק הדין חובה על מעסיק להפקיד לפנסיה ולפיצויים גם אם עובד לא עבד שלושה חודשים. הסיבה שבית הדין קיבל את טענת התובע היתה האמור בצו ההרחבה שם נכתב שהחובה להפקיד לעובדים היא מיום עבודה ראשון וכך נאמר בפסק הדין :

"14. בצו ההרחבה צוינה בבירור זכאותו של העובד לביצוע ההפרשות החל מהיום הראשון לעבודתו. עוד צוין כי ההפרשות הנ"ל יבוצעו לאחר 3 חודשים או בתום שנת המס- המועד המוקדם מביניהם." …

"15. מעבר לדרוש, אציין כי מקובלת עליי הפרשנות לפיה בהתאם לסעיף הנ"ל, חובה על המעסיק לבצע הפרשות רטרואקטיביות לביטוח פנסיוני גם אם העובד הפסיק את עבודתו לפני שהשלים 3 חודשי עבודה. זאת שכן צוינה בפירוש זכאותו להפרשות החל מהיום הראשון, והמשך הסעיף עוסק למעשה בדרך בה יבוצעו ההפרשות הנ"ל ולא עוסק בעצם הזכאות."

אני סבורה שהצדק עם כב' השופטת אופירה דגן-טוכמכר, מאחר וכתוב שיש להפקיד לפנסיה מיום עבודה ראשון עבור עובדים אשר להם רצף פנסיוני אחרי שלושה חודשי עבודה או לפני שמסתיימת שנת המס, נראה שהמחוקק ביקש לשמור את הרצף הביטוחי של העובדים.

האם יש להפלות בין עובד שטרם השלים שלושה חודשי עבודה אך הגיעה סוף שנת המס ולכן חייבים להפקיד עבורו לפנסיה גם אם עבד רק חודש לבין עובד שטרם השלים שלושה חודשי עבודה ועבד רק חודשיים, ופוטר או התפטר, אך תום שנת המס רחוקה מלהגיע?

לדעתי, הרעיון של דיני העבודה הוא להגן על זכויות העובדים לרבות זכויותיהם הפנסיוניות, אם המחוקק היה רוצה שמעסיק יהיה פטור מלהפקיד לפנסיה לעובדים שלא השלימו שלושה חודשי עבודה אזיי היה כותב זאת בחוק, כמו שדאג לכתוב את התנאים והמועדים בהם יופקדו הפנסיה והפיצויים עבור העובדים האלו באופן ברור.

הכותבת בעלת משרד עורכי דין בפתח תקווה שעוסק בדיני עבודה ודיני משפחה

קראו גם על: עורך דין דיני עבודה מומלץ

לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת

דילוג לתוכן